تحلیل نقش فیسبوک در تحول زندگی روزمره در میان کاربران ایرانی
تحلیل نقش فیسبوک در تحول زندگی روزمره در میان کاربران ایرانی

حمید عبداللهیان؛ مهین شیخ انصاری

دوره 15، شماره 60 ، دی 1393، ، صفحه 137-159

چکیده
  این مقاله به یکی از آثار کاربری در فیسبوک یعنی تحول (مدرنیزه شدن) در زندگی روزمره کاربران ایرانی می‌پردازد. بنابراین مسئله این مطالعه، ارزیابی این موضوع است که در کاربری فیسبوک چه نقشی در تحول زندگی روزمرة ...  بیشتر
تحلیل پیش‌فرض‌ها و گزاره‌های نظری توسعه علم انسانی و اجتماعی در ایران
تحلیل پیش‌فرض‌ها و گزاره‌های نظری توسعه علم انسانی و اجتماعی در ایران

حمید عبداللهیان

دوره 13، ویژه نامه (آموزش عالی، هویت و همبستگی ملی ) (2) ، بهمن 1391، ، صفحه 3-26

چکیده
  در ابتدا این مقاله در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان محترم دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران دربارة تبیین علل عدم توسعة علوم انسانی در ایران طراحی شده بود. اما محقق بعداً آن را به دغدغه‌ای آکادمیک تبدیل ...  بیشتر
تحلیل روایتگری صمد، یکی از رموز پدیدارشناختی رزم ایرانی
تحلیل روایتگری صمد، یکی از رموز پدیدارشناختی رزم ایرانی

حمید عبداللهیان

دوره 10، شماره 37 ، فروردین 1388، ، صفحه 3-29

چکیده
  این مقاله به تحلیل پدیدارشناسانة روایتگری صمد شفیعی می‌پردازد. او که یکی از رزمندگان اهل تبریز بود، در اینجا به‌عنوان یک شخصیت منحصربه‌فرد و رزمندة ایرانی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. وی در سال‌های نخستین ...  بیشتر
نقش جریان‌های هویت‌ساز روشنفکری در توسعة حوزه عمومی ایرانی: تیپولوژی روشنفکران
نقش جریان‌های هویت‌ساز روشنفکری در توسعة حوزه عمومی ایرانی: تیپولوژی روشنفکران

حمید عبداللهیان؛ سیده زهرا اجاق

دوره 7، شماره 28 ، دی 1385، ، صفحه 3-26

چکیده
  این مقاله با استفاده از رویکرد هابرماس به حوزه عمومی و کارکرد روشنفکران در توسعه آن، و روش‏شناسی اسنادی ـ تاریخی، و همچنین از طریق خوانش تحولات اجتماعی تاریخ 200 سالة ایران که متأثر از نقش روشنفکران ...  بیشتر
عقلانیت و استدلال؛ گفت‌وگو در میان نسل‌های جدید
عقلانیت و استدلال؛ گفت‌وگو در میان نسل‌های جدید

حمید عبداللهیان

دوره 3، شماره 12 ، تیر 1381، ، صفحه 9-26

چکیده
  این مقاله کوششی نظری برای نقد عام‌گرایی در مبانی معرفتی علم اجتماعیِ دوران مدرنیته است؛ به‌گونه‌ای که این نقد منجر به بازسازی این مبانی به منظور فهم فرایندهای استدلال، گفت‌وگو و تولید دانش توسط نسل‌ها ...  بیشتر